Retourneren & Defecten

Algemene informatie

Om een aantal redenen kan het zijn dat u een product of bestelling moet retourneren, bijvoorbeeld omdat:

 U heeft zich vergist of u bent niet tevreden (tevredenheidsgarantie)

  1. Er is een defect of verkeerd product geleverd
  2. De levering is tijdens transport beschadigd
  3. Een product is binnen de garantie termijn defect gegaan

Hieronder kunt u lezen hoe u in dergelijke situaties uw product of bestelling kunt retourneren.
Let op! Alle retourzendingen die na overleg retour gestuurd mogen worden dienen gefrankeerd te worden verzonden. Pakketten die niet gefrankeerd zijn, worden altijd door ons geweigerd. Vermeld bij deze zending wel uw bank- of gironummer, zodat wij de gemaakte kosten voor het verzenden aan u kunnen terugstorten.

Verzend kosten worden niet vergoed,als een order verkeerd is besteld door eigen fout en zonder overleg.

Tevredenheidsgarantie / Afkoelingsperiode

We willen dat u volledig tevreden bent met uw aankopen bij Ankaonderdelenservice.nl. Het kan echter voorkomen dat u zich vergist heeft bij uw aankoop of dat u niet tevreden bent over de manier waarop de bestelling is verlopen. U kunt het product dan binnen 14 dagen retour sturen aan Ankaonderdelenservice.nl. Het product dient compleet te zijn en in oorspronkelijke en onbeschadigde verpakking te zitten. Producten die beschadigd of gebruikt zijn, komen niet voor restitutie in aanmerking. De kosten en het risico van het retour zenden zijn voor rekening van de klant. De afkoelingsperiode van 14 dagen geldt uitsluitend voor consumenten.
Een aantal producten komt niet in aanmerking voor onze tevredenheidsgarantie:

  • Geopende verbruiksartikelen
  • Artikelen die beschadigd of incompleet zijn

Defect bij ontvangst

Defect of verkeerd product bij ontvangst (DOA)
Een DOA is een product direct na aanschaf defect is (hierbij geldt dat het product binnen de 14 dagen in bezit moet zijn van Ankaonderdelenservice.nl). Mocht een dergelijk product defect zijn of u heeft het vermoeden dat een product defect is, neem dan contact met ons op op nummer 0316-24 75 27 of e-mail naar info@ankaonderdelenservice.nl binnen de termijn van 48 uur.

Onderdelen die zijn aan gesloten kunnen niet worden terug genomen.

U heeft een defect product (geen D.O.A.)
Onder een niet D.O.A. product verstaan wij een apparaat dat na 14 dagen defect is gegaan. Mocht een product defect zijn of u heeft het vermoeden dat een product defect is, neem dan met ons contact op op nummer 0316-24 75 27 of e-mail naar info@ankaonderdelenservice.nl De verzendkosten van de klant naar Ankaonderdelenservice.nl zijn voor uw rekening. Ankaonderdelenservice.nl zal wel kosteloos het vervangende/gerepareerde product naar u terugsturen.

Transportschade

Allereerst is het belangrijk dat u NOOIT een beschadigd pakket bij ontvangst aanneemt. Doet u dit wel en het product blijkt beschadigd, dan dient u binnen 24 uur op het postkantoor proces-verbaal te laten opmaken. Zonder dit verbaal kunnen wij het product niet omruilen. Neem vervolgens contact met ons op op 0316-24 75 27.

Retourprocedure

Neem altijd eerst contact met ons op.

  1. Zorg dat u een kopie van uw factuur bijvoegt bij de zending
  2. Zorg dat u een gedegen klacht/probleem omschrijving bijvoegt
  3. Zorg dat het product compleet wordt ingeleverd
  4. Zorg voor een gedegen omverpakking
  5. Zorg voor vermelding van e-mail en of telefoonnummer waarop u te bereiken bent
  6. Zorg dat u uw pakket voldoende gefrankeerd opstuurt
  7. Wat als de consument er niet zorgvuldig mee omgaat?

    Als een consument niet zorgvuldig met het product of de verpakking van het product omgaat, mag je een waardevermindering berekenen. Let op: De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.

    Als producten of verpakkingen beschadigd, gebruikt, vies, geïnstalleerd[2], gemonteerd of onvolledig terugkomen (en waarbij de consument wel gebruik heeft gemaakt van zijn herroepingsrecht[3]) mag je deze retouren niet weigeren en terugsturen. Het eerste wat je dient te doen is foto’s maken van de retour en het administratief vastleggen. Van onze leden horen we nog vaak dat dit vergeten wordt.

    Hoe zit het met waardevermindering in rekening brengen?

    Natuurlijk hoef je het niet te accepteren als een product vies en gebruikt terugkomt. De klant heeft immers niet aan de retourvoorwaarden uit de algemene voorwaarden voldaan. Hij krijgt dan ook maar een gedeelte van de aankoopprijs terug. Het product is immers door zijn toedoen in waarde verminderd. Ook als een product niet helemaal of zonder toebehoren (zoals oordopjes of een klein presentje dat je had meegestuurd) terugkomt, kan hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.

    De waardevermindering van het product kan oplopen tot 100% van de inkoopprijs. Dit moet je echter wel helder kunnen onderbouwen naar je klant. Vermeld (om discussie te voorkomen) in je retourvoorwaarden op je herroepingsrechtpagina, je orderbevestiging en misschien zelfs papieren retourinstructies bij het product altijd duidelijk de retourvoorwaarden.

Retouradres

U kunt uw product(en) retour sturen naar:

Ankaonderdelenservice.nl
Kerkweg 25
6913 AJ AERDT

Kosten bij retourneren

De kosten voor het terugsturen van een product zijn voor rekening van de klant, tenzij:

  • Het een DOA product betreft
  • Het een door ons verkeerd geleverd product is